SZKOŁA NIEPODLEGŁEJ
Nasza szkoła bierze udział w Programie Szkoła Niepodległej organizowanym w ramach programu „Niepodległa 1918-2018” przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej.
Celem Programu jest m.in.:
- kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,
- upowszechnienie wiedzy - lata 1914-1922 w kraju i poza jego granicami,
- rozwijanie w uczniach zaangażowania, wrażliwości, odpowiedzialności społecznej i poczucia możliwości wpływania na rzeczywistość.
Każda szkoła musi wybrać 7 zadań do realizacji, a realizację tych zadań należy dokumentować w postaci opisów, zdjęć, filmów lub stworzonej w tym celu strony internetowej. Po wypełnieniu zadań i ich zatwierdzeniu przez organizatora szkoła otrzyma miano „Szkoły niepodległej”.
Poniżej umieszczamy efekty działań w związku z realizacją wybranych przez nas zadań.
- Biało-czerwona w każdym oknie – zaplanowanie i przeprowadzenie akcji.
Z okazji obchodów 227 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja nasza szkoła postanowiła zachęcić rodziców uczniów do udekorowania okien swoich domów biało-czerwonymi flagami. W związku z tym podjęliśmy następujące działania: na stronie internetowej szkoły oraz na drzwiach wejściowych budynku szkoły umieściliśmy apel do rodziców, prosząc o wsparcie naszej akcji; w oknach szkoły podstawowej pojawiły się białe gołąbki trzymające w dziobach flagę Polski.
.......................................................#######################...................................................
2. Przygotowanie spektaklu słowno – muzycznego związanego z 3 V prezentowanego szerszej niż szkoła publiczności.
W związku z 227-ą rocznicą uchwalenia Konstytucji 3 maja w naszej szkole odbył się uroczysty spektakl słowno-muzyczny pt. „Wolność, Naród, Ojczyzna”. Uczniowie Zespołu Szkół w Goraju pod kierunkiem grupy nauczycieli przygotowali inscenizację, która przeniosła widzów na chwilę w czasy obrad Sejmu Wielkiego – w dzień uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Atmosferę tamtego dnia świetnie przybliżyli aktorzy przebrani za posłów Sejmu Czteroletniego i mieszczan warszawskich. Nie zabrakło także samego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego składającego przysięgę. Młodzież wyjaśniła obecnym pojęcia Naród, Wolność i Ojczyzna, recytowała patriotyczne wiersze. Uroczystość uświetnił występ solistek i chóru. Zachęcając do uczestnictwa w przedstawieniu, społeczność szkolna wystosowała zaproszenie do mieszkańców naszej gminy, umieszczając je na stronie szkoły i na słupie ogłoszeniowym.
.......................................................#######################...................................................
3. Zorganizowanie happeningu lub przedstawienia teatralnego związanego z wybranym bohaterem.
W piątek 9 listopada odbyła się w naszej szkole akademia z okazji stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę. W uroczystości uczestniczyli: wójt gminy Goraj oraz dyrektor GOK-u, dyrekcja, grono pedagogiczne i wszyscy uczniowie. Punktualnie o godzinie 11.11, podobnie jak w wielu szkołach w kraju, odśpiewaliśmy hymn narodowy, włączając się w ten sposób w ogólnopolską akcję Rekord dla Niepodległej. Następnie zebrani mieli okazję obejrzeć wzruszający spektakl w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Młodzi aktorzy zabrali nas w podróż przez stulecia, przedstawiając burzliwe dzieje narodu od czasu zaborów do dnia odzyskania niepodległości. Na scenie pojawili się kosynierzy Kościuszki i legioniści Piłsudskiego. W trakcie przedstawienia mogliśmy wysłuchać piosenek patriotycznych w wykonaniu solistów i chórku. Apel był piękną lekcją historii, patriotyzmu i miłości do Ojczyzny. Akademia została powtórzona w Święto Niepodległości dla społeczności lokalnej, przez którą została owacyjnie przyjęta.
.......................................................#######################...................................................
4. Moja Ojczyzna Niepodległa – przeprowadzenie konkursu wokalnego lub recytatorskiego dla szkoły, kilku szkół lub środowiska lokalnego.
Dnia 7 listopada odbył się w naszej szkole Konkurs Piosenki Patriotycznej, upamiętniający 100 rocznicę odzyskania niepodległości, a przeprowadzony pod patronatem Wójta Gminy Goraj. Do konkursu przystąpiło ponad 30 wykonawców, którzy prezentowali piosenki w 4 grupach wiekowych. W każdej grupie komisja konkursowa przyznała nagrody i wyróżnienia. Dodatkowo dwóm uczennicom przyznano Główną Nagrodę Dyrektora Szkoły "Złoty mikrofon". Poziom wykonawców był bardzo wysoki, a uczestnicy swoje występy podkreślili odpowiednio dobranym strojem.
.......................................................#######################...................................................
5. Złóż życzenia Marszałkowi – przygotowanie i wysłanie kartek z życzeniami urodzinowymi lub imieninowymi do Muzeum w Sulejówku.
W listopadzie 2018 r., w ramach obchodów 100 - lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, uczniowie kl. 6 i 7 na lekcjach plastyki wykonali kartkę urodzinową dla Marszałka Józefa Piłsudskiego. Nasi uczniowie kreatywnie podeszli do powierzonego zadania. Powstały piękne kartki z ciekawymi wpisami. Pięć najładniejszych powinszowań wysłano do Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Kto wykonał te kartki?
Oliwia Ostrowska kl. 6
Antonina Pawelec kl. 7
Roksana Rożek kl. 7
Julia Różańska kl. 7
Maciej Wołoszuk kl. 7
Uczniom dziękujemy za zaangażowanie.
Zdjęcia kartek urodzinowych można zobaczyć w zakładce: Prace uczniów.
.......................................................#######################...................................................
6. Chwała bohaterom - uczczenie miejsc pochówku bohaterów związanych z walkami o wolną Polskę.
Szkoła nasza podjęła się uczczenia miejsca pamięci żołnierzy walczących o niepodległość w najbliższej okolicy. W tym celu reprezentanci społeczności szkolnej udali się na cmentarz wojenny w Smoryniu, gdzie złożyli biało - czerwony wieniec na mogiłach żołnierzy z I wojny światowej. Na cmentarzu spoczywają ciała m.in. żołnierzy polskich poległych w dniach 15-29 lipca 1915 r.
.......................................................#######################...................................................
7. Zaprojektowanie gry (np. planszowej) związanej z drogami do niepodległości.
Pani Jadwiga Widz – nauczycielka historii - zaprojektowała historyczną grę NIEPODLEGŁA. Gra edukacyjna obejmuje czas od I rozbioru Polski (1772) do Bitwy Warszawskiej (1920) i składa się z 75 kart podzielonych na trzy kategorie: postaci, obrazy i quiz. Przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej i może być wykorzystywana na lekcjach powtórzeniowych, zajęciach pozalekcyjnych przygotowujących uczniów do konkursów historycznych lub jako pytania konkursowe.
|