ZESPÓŁ SZKÓŁ W GORAJU

Przedszkole Samorządowe w Goraju

Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława

Sikorskiego w Goraju

ul.Bednarska 8, 23-450 Goraj   tel./fax 84 685 80 25 zsgoraj@wp.pl

 

Pedagog Szkolny

 

                                                                               "Jestem, bo Jesteś"

 

                                                                                                                                 ks. Jan Twardowski

 

Ciekawe artykuły, porady,

sposoby na spędzanie czasu podczas kwarantanny i deszczowych dni

dla rodziców i dzieci młodszych oraz dla uczniów starszych 

Moje propozycje będą oznaczone ikonkami

 

  lightbox   - dla rodziców

   - dla rodziców i dzieci młodszych

     


 

- dla uczniów klas IV-VIII

 

 

 

 

Wskazówki dla uczniów przed powrotem do szkoły

 

 

 

 

 

Po otwarciu linku znajdziecie kilka rad jak przygotować się do powrotu do szkoły.

 

https://www.facebook.com/165808700671629/photos/a.166069623978870/846645779254581/

Godziny pracy pedagoga

DO PEDAGOGA SZKOLNEGO MOŻE PRZYJŚĆ KAŻDY, KTO MA JAKIŚ KŁOPOT, 

A NIE POTRAFI SOBIE Z NIM SAMODZIELNIE PORADZIĆ.

 

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy :

v  Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny

v  Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem

v  Masz problemy rodzinne

v  Znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej

v  Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem

v  Chciałbyś pomóc innym, lecz nie wiesz, w jaki sposób

v  Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić

v  Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić

 

 

Poniedziałek 10.35 - 11.35

Wtorek 12.40-13.40

Środa 12.40-13.40

Czwartek 12.40-13.40

Piątek 8.00 - 9.00

 

Jak dbać o zdrowie psychiczne w dobie kryzysu związanego z koronawirusem.

lightbox

 

 

Porady psychologów z Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Biłgoraju.

 

1. Nie pozwólmy by nadmiar informacji pogorszył nasz nastrój.

Należy śledzić napływające informacje by być na bieżąco, jednak pamiętajmy, by robić to jak najrzadziej.

2. Dbajmy o bezpieczeństwo w sytuacji, kiedy musimy wyjść z domu.

Pamiętajmy aby przestrzegać zasad w celu ograniczenia ryzyka zakażenia (mycie rąk, niedotykanie twarzy, zachowanie odpowiedniego odstępu).

3. Dbajmy o podtrzymanie kontaktów społecznych w sposób bezpieczny.

Pamiętajmy o częstych rozmowach z bliskimi a w szczególności z osobami starszymi poprzez kontakt telefoniczny lub internetowy.

4. Codziennie uprawiajmy aktywność fizyczną bezpieczną dla nas i innych, co najmniej 30 minut.

Wychodź na zewnątrz, wybieraj spacery i wyprawy do lasu.

5. Postarajmy się utrzymać stały plan dnia.

Unikajmy długiego leżenia w łóżku, pamiętajmy o codziennej aktywności.

6. Dbajmy o nasze zdrowie fizyczne - odżywiając się prawidłowo, dbając o odpowiednią długość snu.

Właściwe i regularne odżywianie, dostosowane do naszego wieku oraz tego jaką pracę wykonujemy zapewni nam zdrowie.

7. Jeśli przebywamy w domu, zaplanujmy jak spędzimy czas izolacji.

Zaplanujmy aktywności, które zajmą nasze myśli i które sprawią, że czas szybko minie.Może to być czytanie, gotowanie, oglądanie filmów, wiosenne porządki.

8. Unikajmy radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.

Używki nie pozbawią nas problemu i stresu.

9. Zastanów się, czy komuś z naszych bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.

Taką pomoc możemy zaoferować zwłaszcza osobom starszym. Zadzwoń, zapytaj, czy ktoś nie potrzebuje pomocy.

10. Pamiętajmy o chorych, czy osobach, które czekają na wyniki badań, a także o odbywających kwarantannę - oni wymagają szczególnej troski i opieki.

Nie stygmatyzujmy chorych. Osoby, które zakończyły izolację i leczenie  nie zarażają wirusem i kontakt z nimi jest bezpieczny.

Drogi Rodzicu

lightbox

 

Jeśli twoje dziecko jest:

  • apatyczne, wycofane i nieśmiałe,
  • zbyt pobudliwe i nerwowe,
  • bardzo lękliwe, boi się ludzi,
  • często płacze i jest rozdrażnione,
  • często zachowuje się agresywnie,
  • jest nieposłuszne,
  • skarży się, że nie ma kolegów i koleżanek,
  • ma problemy w nauce,
  • niespokojnie śpi,
  • często choruje,
  • lubi oglądać bajki i filmy z przemocą,
  • nie lubi przebywać w domu,
  •  nie lubi chodzić do szkoły, wagaruje,
  • nie chce rozmawiać z rodzicami,
  •  niczym się nie interesuje.

Zgłaszając się do specjalisty możesz zapobiec poważnym problemom. Nie czekaj, aż Twoje dziecko wpadnie w złe towarzystwo.           SIĘGNIE PO NIKOTYNĘ, ALKOHOL A NAWET NARKOTYKI.

Reaguj szybko i szukaj pomocy.

Jak odnaleźć bliskość w czasach wirusa?

opis dokumentutypdata
pdf29-03-2021[ Pobierz ]
1 459 kB
(Nie)bezpieczeństwo zabawek połączonych z internetem

 

lightbox

 

 

https://sp12tomaszow.wikom.pl/uploads/5dd4556e1c11a/newses/1015/content/z%20Internetem%20-%20porady.pdf

Fonoholizm - cóż to takiego?

lightbox

Czym jest fonoholizm ?

Pokolenie sieci, pokolenie szklanych ekranów, pokolenie always on – to tylko niektóre z określeń współczesnego pokolenia dzieci i młodzieży urodzonych po 1995 roku. To osoby przepływające między światem realnym i światem wirtualnym, w którym zaspokajają swoje dziecięce i młodzieńcze potrzeby, spędzają czas wolny, poszukują akceptacji i budują poczucie przynależności. Jednakże zbytnie zanurzenie w świat cyfrowy, bez odpowiedniego udziału bezpośrednich relacji tworzonych face to face, może przyczyniać się do nadużywania Internetu i cyfrowych urządzeń mobilnych. Siecioholizm, sieciozależność, cyberzależność, infoholizm, uzależnienie od Internetu, infozależność – to tylko niektóre z nazw obecnie funkcjonujących w specjalistycznej literaturze przedmiotu. W skrócie można powiedzieć, że uzależnienie od Internetu to zachowanie charakteryzujące się utratą kontroli nad korzystaniem z tego narzędzia. Tak rozumiane może prowadzić do społecznej izolacji oraz zaniedbywania różnych form aktywności społecznej, nauki, aktywnego wypoczynku, higieny osobistej oraz zdrowia.

Fonoholizm odnosi się do zaburzenia behawioralnego w postaci nałogowego używania telefonu komórkowego. Problem ten – potocznie nazywany uzależnieniem od smartfona – pozostaje doświadczeniem osób, które nie potrafią normalnie funkcjonować bez ciągłej obecności telefonu komórkowego. Urządzenie włączone jest 24 godziny na dobę, ciągle pozostaje w zasięgu ręki, zabierane jest wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Osoba nadużywająca smartfona – fonoholik – cały czas sprawdza, czy nie ma jakiegoś powiadomienia, a z różnych względów nie mogąc odebrać telefonu, czuje niepokój, rozdrażnienie, a nawet skłonna jest do agresji. Zdawać by się mogło, że problem fonoholizm zagraża jedynie dzieciom i młodzieży, jednakże w rzeczywistości dotykać może osób w różnym wieku.

Kiedy zaczynamy mieć problem

Kiedy zaczyna się fonoholizm? Na tak postawione pytanie trudno jest odpowiedzieć w sposób zdecydowany. Istnieją jednak co najmniej trzy grupy zachowań, które należy obserwować, by zdiagnozować problem. Są to widoczne zachowania użytkowników, odczucia psychiczne towarzyszące (nie)używaniu mediów cyfrowych oraz negatywne skutki z tym związane.

Symptomy nadużywania telefonu komórkowego – ZACHOWANIE:

  • nierozstawanie się ze swoim telefonem,
  • ciągłe sprawdzane urządzenia i uruchamiane telefonu (np. częste sięganie po telefon, częste  używanie go, sprawdzanie, trzymanie w dłoni bądź blisko siebie, przed sobą),
  • przerywanie spotkań/rozmów w celu odebrania bądź nawiązania połączenia/ wiadomości,
  • wychodzenie z sali szkolnej w celu odebrania bądź nawiązania połączenia/ wiadomości,
  • częste robienie zdjęć typu selfie i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami sieci,
  • korzystanie z urządzeń w miejscach i sytuacjach, w których nie powinno się tego robić (np. prowadzenie samochodu, przechodzenie przez jezdnię),
  • ukrywanie przed innymi (na przykład przed rodzicami) czynności związanych z używaniem smartfona,
  • realizacja czynności ze smartfonem w ręku.


Symptomy nadużywania telefonu komórkowego – PSYCHIKA

  • odczuwanie silnej potrzeby lub wręcz poczucia przymusu korzystania z telefonu,
  • ciągła gotowość na odpisanie na e-mail, sms,
  • odczuwanie niepokoju, rozdrażnienia, gorszego samopoczucia przy próbach przerwania/ograniczenia korzystania z Internetu, komputera,
  • wyraźna niezgoda i niezadowolenie z powodu ograniczenia możliwości korzystania z telefonu,
  • odczuwanie niepokoju, rozdrażnienia w sytuacjach zabronienia korzystania z telefonu komórkowego,
  • podkreślanie ważności wpływu bycia on-line na dziejące się wydarzenia,
  • wysokie poczucie bezpieczeństwa związane z byciem on-line,
  • przeżywanie strachu (lęku) z powodu niebycia w głównym nurcie informacji,
  • przeżywanie negatywnych emocji związanych z niemożnością połączenia się z Internetem (np. szukanie zasięgu za wszelką cenę).


Symptomy nadużywania telefonu komórkowego – NEGATYWNE SKUTKI

  • zaniedbywanie innych aktywności lub dotychczasowych zainteresowań na rzecz korzystania z telefonu,
  • wycofanie się z dotychczasowych relacji z innymi i zamkniecie się w świecie wirtualnym,
  • korzystanie z Internetu/urządzeń pomimo szkodliwych następstw (niewyspanie, nieodpowiednie i nieregularne żywienie, zaniedbany wygląd, niewywiązywanie się ze swoich szkolnych, zawodowych, rodzinnych obowiązków),
  • nadmierne rozproszenie i dekoncentracja np. na zajęciach lekcyjnych i poza nimi,
  • problem z właściwym gospodarowaniem własnym czasem wolnym, 
  • częste nudzenie się i nic nie robienie, brak wyraźnej pasji w życiu, niski poziom angażowania się w sprawy szkolne,
  • niska aktywność ruchowa, brak spędzania czasu wolnego w sposób aktywny,
  • przejawianie tendencji do autoizolacji, pozostawanie na uboczu grupy,
  • ogólne przemęczenie organizmu, przeciążenie informacyjne.

Zjawisko, jakim jest fonoholizm, nie występuje na żadnej z międzynarodowych klasyfikacji zaburzeń psychicznych, przez co nie ma jasno zdefiniowanych kryteriów diagnostycznych. Na podstawie dostępnej literatury można powiedzieć, że objawami nadużywania smartfona pozostają:

  • tolerancja (potrzeba coraz dłuższego korzystania z telefonu komórkowego) przy jednoczesnym wyraźnym spadku satysfakcji osiąganej w konkretnej jednostce czasu,
  • objawy odstawienne (pobudzenia psychoruchowe, niepokój, lęk, obniżony nastój, obsesyjne myślenie o tym, co dzieje się w przestrzeni Internetu, fantazje i marzenia senne na temat smartfonów, celowe lub mimowolne poruszanie palcami w sposób charakterystyczny dla pisania na klawiaturze, korzystanie z urządzenia w celu uniknięcia przykrych objawów abstynencyjnych po odstawieniu Internetu),
  • utrata kontroli nad czasem używania telefonu komórkowego,
  • zakończone niepowodzeniem próby ograniczania lub zaprzestania korzystania ze smartfona,
  • poświęcanie dużej ilości czasu na wykonywanie czynności związanych ze smartfonem,
  • zmniejszanie lub rezygnowanie z dotychczas podejmowanych aktywności na rzecz korzystania ze smartfona,
  • korzystanie z telefonu komórkowego pomimo świadomości doświadczania trwałych bądź narastających problemów somatycznych, psychologicznych lub społecznych. 

Proste rady dla rodziców

lightboxPIĘĆ PROSTYCH PORAD DLA RODZICÓW

  • Dotrzymuj słowa danego dziecku. Daj mu odczuć, co to znaczy zaufanie.
  • Staraj się dobrze mówić o ludziach w obecności dziecka. Angażuj je w pomaganie innym, a nie będzie bało się ludzi i wyrośnie na życzliwego, lubianego człowieka.
  • Życie to nie tylko praca. Zadbaj o kondycję fizyczną i psychiczną. Poświęcaj czas na wspólną rekreację z dziećmi. Ucz je, że higieniczny tryb życia to ważna sprawa.
  • Tato! Bądź dżentelmenem, także w domu – wobec żony i dzieci. Twój syn ma szansę wyrosnąć na mężczyznę zjednującego sobie sympatię otoczenia, a córka dżentelmena będzie oczekiwać szacunku od innych mężczyzn i nie pozwoli im źle się traktować.
  • Mamo! Dbaj o siebie i pokazuj córce, że miło być kobietą. Dzięki temu łatwiej zaakceptuje własną płeć i związane z nią uciążliwości.

 

RODZICU, ZAPAMIĘTAJ

Zwracaj uwagę na to, co mówisz do dziecka oraz co robisz w jego obecności. Twój przykład i mądra miłość pomagają mu stać się wartościowym, dobrym człowiekiem. To najprostszy sposób, by uchronić dziecko przed alkoholem, narkotykami, dopalaczami i innymi zachowaniami ryzykownymi. Poprzez dawanie przykładu i wyrażanie troski możesz budować zaufanie i więź. Pomagaj dziecku stać się takim człowiekiem, jakim chcesz, by kiedyś się stało. Przyszłość dziecka zależy od Ciebie. Pamiętaj o tym każdego dnia!

CZEGO DZIECI NAM NIE MÓWIĄ..

lightbox

1.   Nie krzycz na mnie. Boję się wtedy Ciebie i myślę, że skoro na mnie krzyczysz to ze mną musi być coś nie tak.

2.   Słuchaj mnie. Kiedy opowiadam Ci o tym, co dla mnie ważne, patrz mi w oczy. Czuję wtedy, że ja i moje sprawy są dla Ciebie ważne.

3.   Pozwól mi dorastać w moim własnym tempie. Nie zmuszaj mnie do robienia rzeczy, na które jeszcze mam czas. Pamiętaj, że jestem dzieckiem i najlepiej odkrywam świat poprzez zabawę.

4.   Uwielbiam, kiedy spędzasz ze mną czas. Jesteś w dobrym humorze, bawisz się ze mną, śmiejemy się i tworzymy piękne wspomnienia, do których jako dorosły będę z przyjemnością wracał.

5.   Nie porównuj mnie do rodzeństwa czy rówieśników. Czuję się wtedy gorszy, a tak bardzo potrzebuję Twojej akceptacji.

6.   Przytul mnie kiedy jest mi smutno. Pozwól mi płakać. Nie mów mi, że chłopcy nie płaczą, że jestem beksą i że powinienem być w dobrym nastroju. Moje uczucia są prawdziwe. Tak samo jak Twoje.

7.   Naucz mnie dbania o swoje potrzeby. Wyśpij się, odpocznij, realizuj swoje zainteresowania, spotykaj się z przyjaciółmi. Pokaż mi, że bycie rodzicem i spędzanie czasu z dzieckiem może być źródłem radości. Naprawdę nie chcę widzieć jak cierpisz i poświęcasz się dla mnie, a później jesteś zdenerwowany i sfrustrowany. Martwię się wtedy, że to przeze mnie.

8.   Bądź przy mnie kiedy się boję. Nie wyśmiewaj się z moich dziecięcych lęków. Powiedz mi, że też kiedyś bałeś się ciemności i pozwól mi trzymać latarkę przy poduszce.

9.   Kochaj mnie dlatego, że jestem. Nie dlatego, że szybko biegam, recytuję wiersze i jestem „grzeczny”. Kochaj mnie także wtedy kiedy popełniam błędy i potrzebuję Twojego wsparcia. Potrzebuję być pewny, że kochasz mnie także wtedy kiedy coś mi nie wyjdzie.

10. Okazuj miłość swojemu partnerowi/ partnerce. To od Was uczę się rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz zrozumienia czym jest prawdziwa miłość.

11.Pamiętaj, że najprawdopodobniej przejmę Twoje przekonania o mnie samym, o innych ludziach, o życiu. Znajdź czas, aby zastanowić się, czy Twoje przekonania są prawdziwe i czy będą mi służyć. Jeżeli myślisz, że ludzie są źli i wykorzystują innych, w życiu będzie mi trudniej i będę nieufny.

12.Wiem, że kochasz mnie i starasz się dla mnie ze wszystkich sił. Pokaż mi, że gorsze dni i drobne potknięcia są częścią życia. Wyciągnij wnioski, zadbaj o swoje samopoczucie i wybacz sobie. Dzięki temu nauczę się reagować podobnie.

13.Uśmiechaj się do mnie. Twój szczery uśmiech działa na mnie kojąco. Czuję się wtedy bezpieczny i kochany.

 Pracownia Dobrych Relacji Patrycja Juszkat

 

Pokonujemy nieśmiałość.

Zagraj w ROZMÓWki !

lightbox

 

 

Zaproś do gry koleżankę, kolegę, rodzeństwo, rodziców, dziadków. Wesołej zabawy.

 

https://drive.google.com/file/d/1gaCee3DtUdPp15hl0bP6bZs43rcKyv6O/view

Uzależnienie od smartfona

lightbox 

5 trików na walkę z uzależnieniem od smartfona.

https://www.youtube.com/watch?v=SgCSZGUOaJA&fbclid=IwAR07rqCrsicr31S8BeZHP2-k1Q-5L3McayNoeFZ8lF6Vrs2COw1wVuSMTf0

Bezpieczestwo w sieci

 

Zapraszam do obejrzenia prezentacji związanej z bezpieczeństwem w internecie. O skutkach jakie może mieć niewłaściwe korzystanie z internetu i publikowanie informacji na swój temat.

Link znajduje się na platformie Teams w zespole Pedagog.

 

 Obraz może zawierać: tekst „BĄDŹ BEZPIECZNY w SIECI Nie podawaj w sieci danych osobowych. Nie podawaj w sieci haseł. Unikaj klikania w nieznane linki izałączniki. Pamiętaj, że osoba z którą piszesz nie musi być tym za kogo się podaje. Nie przesyłaj Stosuj trudne nieznajomym do odgadnięcia swoich zdjęć. hasła. Anna Wolska &Natalia Ochla”

Gdy dziecko się boi ...

lightboxObraz może zawierać: 1 osoba, tekst „Co zrobić, kiedzy dziecko powie "boję się"? Zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa. Zapewnij poczucie zrozumienia i akceptacji. Poznaj przyczynę strachu. Zapewnij, że każdy się czegoś boi. Opowiedz o swoich lękach z dzieciństwa. Opowiedz jak radzisz sobie ze strachem. Towarzysz dziecku w opracowywaniu jego własnych strategii radzenia sobie ze strachem. Przypomnij dziecku sytuacje, w których poradziło sobie ze strachem Anna Wolska & Natalia Ochla”

Przpepis na udany rok.

 

 

1. Pamiętaj, że wartość jest w Tobie, a nie w opiniach o Tobie.

 

2. Pamiętaj, że masz prawo popełniać błędy.

 

3. Pamiętaj, że "jedynka" nie mówi niczego o Tobie, lecz o zastosowanej strategii, sposobie rozwiązania problemu,  o  wiedzy, którą musisz uzupełnić i o tym, jak możesz się rozwinąć.

 

4. Pamiętaj, że nauka jest jest drogą do wolności w życiu, a nie do odebrania życia -Ty decydujesz, o czym pomyślisz.

 

5. Pamiętaj, że słowa które wypowiadasz, również w sieci, mogą boleć, mogą krzywdzić, mogą nawet kogoś zabić... Niech to, co mówisz i  co udostępniasz, będzie prawdą, będzie dobre, będzie użyteczne.

 

6. Rób wszystko dlatego, że chcesz, a nie dlatego, że musisz - wówczas osiągniesz dużo więcej.

 

7. Nie porównuj się do innych, bo zawsze znajdziesz lepszych lub gorszych. jedno i drugie prowadzi do przegranej, bo będziesz źle  traktował innych lub siebie.

 

8. Działaj i bierz za siebie odpowiedzialność, zamiast oczekiwać i żądać.

 

9. Próbuj, próbuj i jeszcze raz próbuj, bo jesteś na początku procesu i masz prawo JESZCZE NIE UMIEĆ.

 

10. DOCENIAJ A NIE OCENIAJ siebie, innych i świat.

opr. M. Zawadka

Jak pokonać stres?

opis dokumentutypdata

Porady jak pokonać stres

pdf13-11-2020[ Pobierz ]
973 kB
Co robić, aby uczniowie się uczyli, a nie tylko nauczyli?

 

lightbox

 

 

Rodzicu:

 

Nie pytaj o oceny, ale o to, co działo się w szkole, co je interesowało, a co było trudne.

 

Nie pytaj, czy dziecko się nauczyło, ale zapraszaj do dyskusji na ten temat.

 

Nie nagradzaj i nie karz za same efekty działań dziecka, ale doceniaj wkład pracy, rozmawiaj na temat tego, co zrobiło a tym samym zachęć do kolejnych wyzwań, do przekraczania osobistych granic, kształtując adekwatne poczucie własnej wartości.

 

Daj dziecku przestrzeń do swobodnej zabawy, do eksperymentowania, włączaj w życie domowe: gotowanie, sprzątanie, opiekę nad zwierzętami.

 

Daj dziecku prawo do błędów i to nie tylko wtedy, gdy jest malutkie, ale na każdym etapie rozwojowym. Pozwól, aby potknięcie było przepracowane i stało się impulsem do wyciągania wniosków.

 

dr A. Kloskowska

Porady i konsultacje pedagoga szkolnego

 

Z uwagi na zaistniałą sytuację,  uruchamiamy możliwość kontaktu z pedagogiem szkolnym dla uczniów. Jeśli potrzebujesz porady, konsultacji czy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego czekam na Was na platformie Teams zgodnie z zamieszczonym harmonogramem.

 

Pedagog – Krystyna Papierz

Poniedziałek 12.00 - 13.00

Wtorek 12.45- 13-45

Środa 12.45 - 13-45

Czwartek 12.45 - 13-45

Piątek 12.35 - 13-35

 

Tu znajdziesz pomoc

800702222 - linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego - całodobowa bezpłatna telefoniczna pomoc psychologiczna dla dzieci, młodzieży i dorosłych

 

115123 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

 

800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15-20.00

 

800 120 002 Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" - bezpłatna całodobowa linia wsparcia

 

22 255 22 50 i 800 012 005  Telefon Pogadania - uruchomiona od początku pandemii linia czynna jest w godzinach 12.00 - 20.00, wolontariusze z całej Polski odbierają telefony od wszystkich, którzy czują się samotni, mają trudności lu potrzebę porozmawiania.

Różne problemy, różne rozwiązania...

 

lightbox

 

https://www.gov.pl/web/numer-alarmowy-112/telefon-zaufania-dla-dzieci-i-mlodziezy

 

 

 

 lightbox

lightbox

 

https://www.gov.pl/web/numer-alarmowy-112/linia-wsparcia-dla-osob-w-stanie-kryzysu-psychicznego

Zabawy rozwijające umiejętności społeczne – nie tylko na czas kwarantanny

 lightbox     Specjalnie dla Was drodzy rodzice i dla Waszych dzieci zestaw gier i zabaw, które pomagają w budowaniu i doskonaleniu kompetencji społecznych. I co najważniejsze można je zorganizować w domu.  Do dzieła!!!

 

https://psychoterapia.plus/zabawy-rozwijajace-umiejetnosci-spoleczne-nie-tylko-na-czas-kwarantanny/

 

Strony z grami i aplikacjami rozwijającymi dla dzieci

  lightbox      

Część z nich wymaga rejestracji, część ma zasoby dostępne za darmo w ograniczonej ilości, część obecnie wymaga wykupienia abonamentu, wszystkie wymagają gruntownego przeszukania i dobrania odpowiednich dla swojego dziecka…

 

Powodzenia i dobrej (wspólnej) zabawy!

 

https://www.lulek.tv/

http://papunet.net/games

https://abc.tvp.pl/

https://kiddoland.pl/

http://www.mamswojswiat.pl/

http://juzwiem.edu.pl/

https://www.buliba.pl/

 

Ćwiczenia z humorem...

 

Zakręć kołem i zobacz, co wypadnie ...

 

https://wordwall.net/pl/resource/1031315/%c4%87wiczenia

'Bezcenny dar' - ciekawy film na czas kwarantanny

 lightbox   „Bezcenny dar” to rzadki przykład kina , które stawia sobie za cel, by poprzez ciekawą rozrywkę, skłaniać widza do szukania dobra. Jest to prawdziwy moralitet w najlepszym tego słowa znaczeniu. Chociaż sytuacja przedstawiona w filmie (bajeczny spadek) nie będzie zapewne udziałem większości widzów, to jego przesłanie jest na tyle uniwersalne, że łatwo da się przełożyć na życie każdego człowieka. Film bowiem pokazuje, że między tym, co człowiek czyni, a tym kim jest (lub kim się staje) zachodzi ścisły związek. Główny bohater czyniąc dobro, z niezbyt dobrych pobudek, staje się lepszym człowiekiem...

 

 https://www.youtube.com/watch?v=2h4rrWhRWaQ

"Jak powstają dziury w serze” czyli program edukacyjny dla dzieci

 

  Ostatnie tygodnie to w dużej mierze nauka za pomocą platform internetowych i nauczanie zdalne. W czasach kiedy dzieci muszą pozostać w domach polska mleczarnia Spolmek stworzyła ciekawy materiał edukacyjny. Jest to krótki film, który zapewne zainteresuje dzieci w wieku 4-12 lat i będzie doskonałym źródłem wiedzy o serowarstwie czyli całym procesie powstawania serów żółtych. 

 

Film to edukacja ale i zabawa do której zaprasza wesoła krówka, będąca przewodnikiem po zakładzie produkcyjnym Spolmek.

 

Zachęcam do obejrzenia filmu:)

 

Dla małych i dużych o koronawirusie...

                                     Krótki film o wirusie na literkę "K"

   

 

https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1uwNSpYGT9TKE-itC_FpbxvGRBXVr4ScjfNCxmu1eFZPa7GaXeCQ69cBY

Bajka dla dzieciaków na trudny czas kwarantanny

   

 

Bajka o złym Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie

 

http://dorotabrodka.pl/blog/

Warsztaty eksperymentalne w domu...

 

 

Warsztaty eksperymentalne do wykonania w domu z rodzicami lub starszym rodzeństwem. Zachęcam do przeprowadzenia dowolnego doświadczenia:)

http://www.superszkoly.edu.pl/uploads/2020/03/eksperymenty-domowe.pdf

 

 

Tym, którzy zdecydują się poeksperymentować życzymy dobrej zabawy połączonej z nauką :)

Zabawy słuchowe z dziećmi

 

  http://www.superszkoly.edu.pl/uploads/2020/03/INSTRUKCJA-CO-S%C5%81YCHA%C4%86-W-DOMU.pdf

 

Zachęcam rodziców dzieci3, 4, 5 letnich do wspólnych zabaw słuchowych. To dzięki takim zabawom Wasze dzieci będą szybciej głoskować i łatwiej opanują czytanie w przyszłości:)

Porady dla uczniów!!! Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?

 

 W czasie epidemii siedzimy w domu, ale to nie znaczy, że się nie uczymy. Oto kilka wskazówek, jak zorganizować sobie pracę.

 

 

lightbox

 

 

Domowa szkoła, czyli jak organizować sobie naukę w domu?

 

https://www.youtube.com/watch?v=g9G9qqiM0Sw&t=3s&fbclid=IwAR2ymD5fRCz48VDI33RACZGRiJ0TYK1m24SoKpZ8mXQoJwfvXIknVop0OdY

 

 

Porady dla rodziców!!! Jak motywować dziecko do nauki w domu?

lightbox

Znalezione obrazy dla zapytania: jak motywować dziecko do nauki

 

https://drive.google.com/file/d/1A6l0C7F9BOlskogRI3I9RFVaOaYadpvU/view?fbclid=IwAR0OfROIIk8--qpnDGbTgf6rxRvdJM5ykPYtugjrYygQVbbB8L0ol0uniak

JAK UNIKAĆ KONFLIKTÓW Z RODZICAMI I NIE TYLKO Z RODZICAMI

  1. Dotrzymuj złożonych obietnic.
  2. Wypełniaj swoje obowiązki.
  3. Mów prawdę.
  4. Pracuj nad swoim charakterem.
  5. Panuj nad formami wyrażania gniewu (staraj się zachowywać spokój).
  6. Zawsze szukaj porozumienia i nie odwracaj się od ludzi proponujących Ci dialog - rozmawiaj.
  7. Nie żałuj swojego czasu dla innych.
  8. Kiedy coś zrobiłeś źle lub wyrządziłeś komuś krzywdę, przyznaj się, przeproś i napraw.
  9. Kiedy ktoś wyrządził Ci krzywdę, wybaczaj.
  10. Nie ulegaj zniechęceniu, frustracji i poczuciu bezsensu.
  11. Nie zniechęcaj się poczuciem winy z powodu własnych niepowodzeń i błędów.
  12. Nie potępiaj ludzi.
  13. Miej "zdrowe" poczucie humoru. Naucz się żartować z samego siebie.
NA POCZĄTEK KILKA SPRAWDZONYCH RAD ! :)

 

 

  1. Nie bój się pytać, jeżeli czegoś nie wiesz. Pamiętaj, że nie ma głupich pytań.
  2. Ucz się systematycznie, żeby nie narobić zaległości, szybko poprawiaj jedynki.
  3. Picie i palenie nie przysporzy Ci dobrych przyjaźni. Teraz taki szpan jest tępiony. Nie jesteś osobą gorszą od innych, żebyś w ten sposób musiał zwracać na siebie uwagę.
  4. Staraj się nie spóźniać na lekcje i bądź kulturalny. Twoje zachowanie w szkole jest tak samo ważne, jak oceny.
  5. Pamiętaj, że aktywność na początku zapewni Ci spokój pod koniec roku.
  6. Staraj się nie zwracać na siebie uwagi, noś strój czysty, schludny, nie wyzywający.
  7. Szanuj siebie, nie daj się poniżać. O pomoc zwracaj się do wychowawcy lub pedagoga.
  8. Dystans między Tobą, a nauczycielem nie jest taki duży, jak Ci się wydaje. Staraj się go zrozumieć tak, jak chciałbyś żeby on zrozumiał Ciebie.
  9. Nie poddawaj się pierwszym niepowodzeniom. Nie bądź pesymistą, myśl POZYTYWNIE.
JAK SIĘ UCZYĆ?

Jak się uczyć skutecznie?

 

Znalezione obrazy dla zapytania JAK SIĘ UCZYĆ

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ

 

Dziesięć sposobów dla rodziców i wychowawców,

aby pomóc dziecku nie pić i nie używać narkotyków

 

 

Alkohol bywa często środkiem oszałamiającym, który toruje drogę silniejszym narkotykom. Nastolatki nieraz sięgają po alkohol właśnie dlatego, by zamanifestować swoją niezależność lub wyrazić bunt wobec dorosłych. Są także mało odporni na presję rówieśników i zdolni do robienia bardzo ryzykownych rzeczy po to, by zaimponować kolegom. Istnieją jednak sposoby, żeby pomóc dziecku:

1. Rozmawiaj z dzieckiem o alkoholu i narkotykach.

Sprawdź, czy na pewno rozumie niebezpieczeństwa i pułapki z tym związane. Powstrzymaj się od moralizowania i nadmiernego straszenia, po prostu przekaż dziecku obiektywne informacje na temat działania alkoholu i narkotyków oraz mechanizmu uzależniania się i wyjaśnij wszystkie wątpliwości.

2. Naucz się naprawdę wysłuchiwać swoje dziecko.

Nie wystarczy samemu mówić, trzeba umieć słuchać i rozumieć. Gdy będzie mówić o swoich sprawach, staraj się przyjąć jego perspektywę widzenia świata, nie zaczynaj od razu pouczać. Bądź uważny w momentach, gdy wydaje ci się, że dziecko ma jakieś kłopoty. Okazanie zrozumienia i wsparcia w takich momentach liczy się bardziej, niż mądra pogadanka i pouczenie.

3. Pomóż dziecku dobrze czuć się ze sobą.

Nastolatki są często niepewne siebie. Bardzo ważne jest dla nich, gdy wiedzą, że rodzice im ufają, wierzą w ich wartość, doceniają ich umiejętności, liczą się z ich zdaniem. Po prostu: w odpowiednich momentach chwal dziecko, okazuj mu swój podziw i aprobatę, bierz pod uwagę jego opinie i decyzje.

4. Pomóż dziecku zbudować sobie jasny system wartości.

Silny system wartości, jasne poczucie, co jest dobre a co złe, da dziecku odwagę podejmowania samodzielnych decyzji na podstawie własnego zdania, a nie presji kolegów. Można również pomóc w zrozumieniu, które wartości są najczęściej zagrożone przez nadużywanie alkoholu.

5. Bądź dobrym modelem i przykładem.

Dzieci dobrze znają obyczaje i postawy rodziców wobec alkoholu. Nie można ich oszukać głosząc zasady, których samemu się nie przestrzega. Pamiętaj, że jeśli rodzic nadużywa alkoholu, jego dziecko ma większe szansę na kłopoty z alkoholem niż inni rówieśnicy.

6. Pomóż dziecku radzić sobie z naciskiem kolegów.

Dzieci miewają ogromne trudności w opieraniu się naciskom kolegów namawiających do picia, palenia, narkotyków. Zwłaszcza dzieci, które uczono jak być miłym, serdecznym i sympatycznym. Trudności w podejmowaniu decyzji będą miały także te dzieci, dla których rówieśnicy są podstawowym punktem oparcia i odniesienia.

7. Ustal jasno zasady dotyczące alkoholu i narkotyków.

Obowiązujące w domu zasady powinny być jasne i spójne. Powiedz dzieciom, że nie wolno im pić, palić, zażywać narkotyków oraz robić innych rzeczy, na które się nie zgadzasz. Niech znają też dobrze konsekwencje łamania tych reguł. Konsekwencje te powinny być dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka i nie mogą naruszać jego godności.

8. Zachęcaj dzieci do zajęć zdrowych i twórczych.

Czy twoje dzieci maja dużo propozycji robienia czegoś ciekawego, przyjemnego, rozwijającego? Zachęć je do sportu, jakiegoś hobby, zajęć pozaszkolnych. Najlepiej, jeśli czasem będziesz także w takich zajęciach uczestniczyć.

9. Porozmawiaj z rodzicami innych dzieci.

Wszyscy mają te same problemy co ty. Porozmawiaj z sąsiadem, rodzicami innych dzieci ze swojego otoczenia. Gdy twoje dziecko wybiera się na prywatkę, upewnij się, że będzie tam osoba dorosła i że nie będzie tam żadnego alkoholu.

10. Wiedz jak postąpić, gdy coś podejrzewasz.

To może się zdarzyć. Naucz się rozpoznawać oznaki wskazujące, że dziecko zaczęło eksperymentować z alkoholem czy narkotykami. Stwórz okazje do tego by mogło o tym powiedzieć i bądź rozważny przy ustalaniu sankcji. Jeżeli to się powtarza, poszukaj pomocy.

 

 

Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem, aby ustrzec je przed narkomanią i alkoholizmem?

 

Każdy z nas powinien mieć takie miejsce, gdzie może być sobą, gdzie jest wolny od krzywd, niebezpieczeństw, gdzie może się nie bać i oddychać pełną piersią. Takim miejscem powinien być dom. Rodzice mogą pomóc dziecku nie brać narkotyków i nie pić alkoholu, jeżeli:

1. nie porównują go z innymi; dziecko ma prawo być inne, nawet niedoskonałe,

2. nie odbierają mu nadziei; dziecko chciałoby wierzyć, że coś w życiu osiągnie,

3. nie mówią mu, jak ma się czuć; dziecko potrzebuje zrozumienia rodziców,

4. nie rozkazują mu; dziecko woli, gdy się je zachęca, potrafi wtedy współpracować z rodzicami, nawet jeżeli jest małe,

5. nie wywołują w nim poczucia winy; dziecko nie jest odpowiedzialne za problemy dorosłych,

6. nie używają gróźb i nie straszą; dziecku wydaje się wtedy, że świat jest zły i nieprzyjazny,

7. nie przekupują go; dziecko pragnie miłości rodziców za darmo,

8. nie oceniają go; dziecko chciałoby myśleć o sobie dobrze.

 

Nie można zlikwidować obecności nikotyny, alkoholu, narkotyków w życiu dzieci i młodzieży. Jednak rozmiary tych problemów mogą być zmniejszone.

 

Posiadanie przez dzieci dobrych informacji zmniejsza ryzyko uzależnienia. Informacje, które mają młodzi ludzie, są często błędne oraz przeważnie silnie nasycone lękiem lub fascynacją. Założenie, że „chronienie" dzieci przed informacjami uchroni je przed nałogiem, jest niesłuszne. Dzieci aktywnie poszukują informacji, a także wiele z nich już posiadają. Bardzo ważne, żeby osoby przekazujące informacje potrafiły uniknąć okazywania własnej fascynacji, lęku czy „wychowawczego moralizatorstwa". Równocześnie nieumiejętnie prowadzona akcja informacyjna może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, np.: rozbudzić ciekawość, zachęcić do „urozmaicenia" sobie życia alkoholem czy marihuaną, pouczyć jak zażywać narkotyki czy zniechęcić wobec wszelkich ekspertów i ich dobrych rad.

Własne zdanie. „Jak wykazują badania, ważnym czynnikiem skłaniającym dzieci do sięgania po używki jest nacisk grupowy i środowiskowy. Zwłaszcza w pierwszych doświadczeniach z zażywaniem istotną rolę odegrała zachęta czy wręcz nacisk ze strony kolegów- Chęć podobania się, pozyskania akceptacji, więzi - rodzi uległość, utrudnia powiedzenie „nie".

Zdolność radzenia sobie. Każdy człowiek przeżywa w swoim życiu trudności, problem powstaje wtedy, gdy nie jest on w stanie sobie z nimi poradzić. Jednym z celów jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z typowymi dla dzieci w danym wieku problemami, np. dotyczącymi relacji z rodzicami, płcią przeciwna, kolegami, nauczycielami. Dzieciom potrzebne są umiejętności trafnego rozumienia sytuacji, porozumiewania się, współpracy, umiejętności rozładowywania przeżywanych napięć emocjonalnych i inne. U podstaw tych umiejętności leży pozytywny obraz samego siebie, wiara we własne siły i wszelkie kroki w tym kierunku mają ważne, choć pośrednie, działanie zapobiegawcze.

Tylko świadomi zagrożenia rodzice są najważniejszym ogniwem w zapobieganiu uzależnieniom. Ważne jest aby posiąść wiedzę na temat, by wiedzieć więcej i wcześniej, nim posiądą tę wiedzę Nasze dzieci. Nie wolno myśleć: "mojej rodziny nigdy to nie dotknie", bo zagrożenie istnieje, jest realne.

Problem związany z uzależnieniem może dotknąć każdą rodzinę i każdego z nas, niemal wszystkie szkodliwe substancje stały się dostępne w wielu miejscach, ponadto obniżył się wiek inicjacji alkoholowej.

Podstawowe informacje dotyczące tego, jak zapobiegać uzależnieniom, jak rozpoznać, że dziecko sięgnęło po narkotyki i co zrobić w takiej sytuacji, znajdziesz w tej ściągawce, warto również zapoznać się z literaturą podejmującą temat uzależnień m.in.:

 

  • Krzysztof Zajaczkowski „Nikotyna, alkohol, narkotyki”- profilaktyka uzależnień,
  • Ruth Maxwell "Dzieci, Alkohol, Narkotyki",
  • Dimoff, S Carper "Jak rozpoznać, czy dziecko sięga po narkotyki",
  • Profilaktyka uzależnień, Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii, Warszawa 1990
  • Marzena Pasek "Narkotyki? Na pewno nie moje dziecko".
  • Gaś Z. B. „Rodzina a uzależnienia”
  • www.parpa.pl (strona Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa)
  • www.sterydy.pl , www.narkotyki.pl
  • www.poradnia.narkomania.org.pl (poradnia internetowa)

 

Drogi Rodzicu! Jeżeli masz choćby najmniejsze podejrzenia, nie wahaj się zasięgnąć porady u specjalisty, bo zwlekanie może grozić tragedią, która oprócz dziecka dosięgnie również Ciebie.

E-PAPIEROSY NOWE ZAGROŻENIE WŚRÓD MŁODZIEŻY

 

Elektroniczne papierosy reklamowane są jako jeden ze sposobów na rzucenie palenia. Jednak według najnowszych doniesień, stają się one kolejną używką, popularną zwłaszcza wśród młodzieży. Zawierające uzależniającą nikotynę i popularne m.in. ze względu na swoje właściwości smakowe, e-papierosy zamiast skłaniać do rzucania, mogą zachęcać do nałogu młodych ludzi.

Według badań młodzież używająca e-papierosów wykazuje tendencje do częstszego palenia zwykłych papierosów. Jak twierdzą przeprowadzający badanie eksperci, elektroniczne papierosy są nową drogą, jaką uzależnienie od nikotyny może trafić do dzieci. Jest to dodatkowo niepokojące ze względu na ich rosnącą popularność – w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek nastolatków używających e-papierosów wzrósł ponad dwukrotnie, a brak ograniczeń w kwestii korzystania z nich w przestrzeniach publicznych sprawia, że dostęp do substancji uzależniającej jest niemal nieograniczony.

Elektroniczne papierosy to napędzane na baterie urządzenia, które wyglądem często przypominają zwykłe papierosy, ale mogą przypominać też np. fajkę, cygaro czy nawet długopis. Pozwalają na pochłanianie nikotyny w postaci pary. Promowane jako zdrowsze od tradycyjnego palenia tytoniu i wyglądające jak modny gadżet, szybko wzbudziły zainteresowanie wśród chcących rzucić palenie lub też ciekawych nowinek palaczy.

Należy jednak pamiętać, że elektroniczne papierosy w krótkim czasie stają się szkodliwe dla stosujących je osób, przyczyniając się w podobnym stopniu jak zwykłe papierosy do zmian wewnątrz płuc i choroby nowotworowej. E-papierosy zawierają, bowiem substancje zbliżone do tradycyjnych papierosów - poinformowała Sonia Joaniquet z Hiszpańskiego Towarzystwa Pneumonologów i Chirurgów Klatki Piersiowej (SEPAR).Według SEPAR badanie przeprowadzone na zdrowych palaczach oraz osobach niepalących wykazało, że 10-minutowe palenie papierosa elektronicznego osłabia siłę transportowania powietrza przez drogi oddechowe. 

Zanim sięgniesz, pomyśl!

 

 

Dopalacze - aktualne zagrożenie
opis dokumentutypdata

Pakt Społeczny Przeciw Dopalaczom!

docx24-08-2015[ Pobierz ]
12 kB

Dopalacze. Gdzie szukać pomocy? Najważniejsze numery telefonów.

docx24-08-2015[ Pobierz ]
13 kB

Dopalacze - aktualne zagrożenie !!!

pptx01-12-2014[ Pobierz ]
367 kB
Komputer - drogą do uzależnienia dzieci i młodzieży
opis dokumentutypdata

Komputer - drogą do uzależnienia dzieci i młodzieży

pptx21-11-2013[ Pobierz ]
1 403 kB
Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )