Mowa jest układem czynności, jakie przy udziale języka wykonuje człowiek, poznając świat i przekazując wiedzę o sobie i świecie innym uczestnikom życia społecznego.
- Stanisław Grabias
Prawidłowy rozwój mowy dziecka:
3 rok życia
|
Dziecko zaczyna wypowiadać dłuższe zdania. Posługuje się zaimkiem „ja”.
Poprawnie wymawia: - samogłoski ustne i nosowe: a, e, i, o, u, y, ą, ę,
- spółgłoski nosowe: m, n, ń oraz spółgłoski j, ł,
- spółgłoski: h, f, w, t, d, p, b, l.
|
4 rok życia
|
Czterolatek mówi o swoich przeżyciach i doświadczeniach. Potrafi opowiedzieć bajkę, streścić, co mu się przydarzyło. W zabawie chętnie wciela się w rolę (np. sprzedawcy, lekarza, strażaka).
Poprawnie artykułuje: - spółgłoski: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, h, g, k, t, d, n, l, ł, j, - głoski syczące: s, z, c, dz, które wcześniej były zastępowane przez ś, ź, ć, dź,
W mowie dziecka mogą się już pojawiać także głoski szumiące: sz, ż, cz, dż oraz głoska r.
|
5 rok życia
|
Mowa dziecka jest w pełni zrozumiała. Pięciolatek potrafi uwzględnić kolejność zdarzeń i związki przyczynowo – skutkowe.
Dziecko poprawnie wymawia głoski szumiące: sz, ż, cz, dż. Kształtuje się wymowa głoski r.
|
po 6 roku życia
|
Dziecko poprawnie wymawia wszystkie głoski języka polskiego.
Jego wypowiedzi są logiczne, wielozdaniowe, uporządkowane i na ogół prawidłowe pod względem gramatycznym. Dziecko jest w stanie wyjaśnić znaczenie słów, podać przeznaczenie przedmiotów oraz ich cechy.
|
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z PIRATEM GRZEGORZEM:
Źródło: zasoby platformy printoteka.pl
Logopeda Izabela Malec
|